Mandag 15. mars 2021

 

Tusenvis av skoler har blitt bombet eller ødelagt i de ti årene krisen i Syria har vart. Mange lærere og elever er drept. En av tre skoler i Syria er nå ikke i bruk, og mer enn en tredjedel av alle barn – 2,4 millioner – er fortsatt ikke på skolen.

De psykologiske arrene etter disse angrepene på skolene fortsetter å påvirke barns læring og vil bli tydligere i generasjoner framover med mindre barn får støtte for å komme seg etter dette.

Islamic Relief, som støtter skoler1 over hele Nord-Syria, har intervjuet barn og lærere som overlevde dødelige angrep på skolene sine. De snakket om hvordan barn har droppet utdannelsen, er plaget av mareritt og er så redde at de ikke kan lære ordentlig.

Ahmed Mahmoud *, landsdirektør for Islamic Relief i Syria, sier:

 

“Et tiår med lidelse i Syria har ødelagt en hel generasjon barn. Skoler skal være trygge steder, men mange har blitt omgjort til blodbad. Den varige effekten av disse angrepene på skolene er tydelig – mange barn har fortsatt mareritt, kan ikke konsentrere seg og er redde når de sitter i et klasserom. Men til tross for dette er syriske barn desperate etter å lære. Vi må ta opp de langsiktige konsekvensene av denne forferdelige krisen og sørge for at barn kan lære i trygge omgivelser igjen. Det er nå tiden verden må doble innsatsen for å sikre en varig løsning på denne krisen. ”

Amir *, 15, var fanget i en skolebygning under et angrep:

“Vi var på skolen da bombingen plutselig kom nærmere. Vi hørte en høy lyd av flyet som bombet kantene på skolen. Vinduene knuste og dørene fløy. Læreren ba oss om ikke å gå ut. Vi la oss på bakken og gjemte oss under benkene.

“Jeg lå der omtrent en halvtime til bombingen stoppet, og jeg løp raskt hjemover. Vi la igjen alle bøkene og ryggsekkene. Jeg så moren min barbeint på veien, gråt og lette etter meg. Hun klemte meg til brystet og gråt da hun var så redd for at bombingen hadde truffet meg.”

“Det var den vanskeligste situasjonen jeg har vært i. Jeg kan ikke lenger konsentrere meg om studiene. Mens jeg sover ser jeg meg selv i landsbyen og bombingen over oss, og jeg flykter med min far og mine brødre. ”

Amirs * familie flyktet fra området, og han går nå på en annen skole støttet av Islamic Relief.

“En av tingene jeg elsker med denne skolen er at professorene er snille og behandler studentene godt og gir dem gode læringssituasjoner. Etter ti år med krise i Syria håper jeg at freden vil seire og jeg kan dra tilbake til landsbyen min, fullføre studiene og bli lege i fremtiden. ”

Sara * er en lærer som overlevde et av de dødeligste angrepene på en skole i landsbyen Hass i Idlib i 2016, da mange barn ble drept:

“Barnas blod ble blandet i notatbøker og stoler. Plutselig startet bombingen på skolen og likene av barn og lærere var overalt. Stedet var fylt med blod, skrik fra barn, det var en forferdelig scene. Foreldre skyndte seg til skolen for å redde barna sine, så de ble også bombet.”

“Skolen ble bombet av et fly. Vi behandlet de skadde studentene, men så ble vi overrasket over et annet fly som bombet skolen igjen. Det er snakk om 40 barn som ble drept. Det var en svart sky over hjertet til alle lærere i Nord-Syria etter dette.”

“Etter ti år med den syriske krisen er frykten en av de største utfordringene for utdanning. Barn er redde for å gå på skolen, og lærere er også redde for at skolene skal bombes mens de er der. Barnet på vei til skolen tenker: ‘når kommer krigsflyet og bomber skolen – vil det være i førsteklasse, andreklasse eller noen andre?”

“Foreldrene frykter og bekymrer seg for barna sine, og deres hjerte ber til Gud om å beskytte dem og skolen deres fra bombingen. De lever i en tilstand av frykt og forhåpning til at barna deres kommer hjem fra skolen trygt.”

“Når en lærer hører lyden av flyet, mister de evnen til å fullføre timen, og de begynner å tenke på hva de bør gjøre. Jeg prøver å redusere nivået av redsel og frykt som studentene føler, men i virkeligheten er frykten til stede uansett hvor mye jeg prøver å distrahere dem fra flyets lyd. Jeg er klar over at vi kan bli bombet når som helst, og de vet også det.”

“Dagens barn er neste generasjon, men de har noen psykiske problemer og tar avstand fra utdanning. Derte er elever som går i niende klasse, som ikke kan lese eller skrive godt.”

“Det er andre veldig store utfordringer vi står overfor. Skolene er nesten ødelagt, det er ingen vinduer i klasserommet, setene er knust og ikke bra nok for elevene. Vi kan ikke tilby skoleartikler som papirvarer, vesker og notatbøker. Lærere har jobbet frivillig uten lønn i flere år. På grunn av store mengder flukt er skolene overfylte. ”

Najah *, 13, så broren miste et øye mens han var på skolen:

“Jeg var i en time på landsbyskolen da bombingen skjedde. Den andre fløyen på skolen ble revet istykker og mange barn ble skadet. Mange av barna ble separert, og min 12 år gamle bror mistet blikket som følge av bombingen. Faren min hjalp ham til nærmeste sykehus.”

“Vi flyktet flere ganger, og jeg droppet skolen i tre år, men nå er jeg tilbake på skolen. Jeg studerte sammen med vennene mine, men nå har jeg mistet dem – her kjenner jeg ingen andre enn to eller tre andre nye studenter. Drømmen min er å bli lærer eller lege. Jeg elsker skolen fordi det er en kilde til å lære å lese og skrive og vakre ting.”

“Jeg er redd for flyet – krigsflyet. Da jeg hørte lyden av flyet, var jeg veldig redd. I søvne ser jeg krigsflyet bombe oss og jeg mister min mor eller far. ”

 

Notater til redaksjonen

* Navnene er endret for å beskytte identitetene

1 Islamic Reliefs utdanningsprogram i det nordvestlige Syria arbeider for å reparere og gjenoppbygge skadet infrastruktur, betale lærernes lønn, skaffe papirvarer og andre forsyninger og bygge vann- og sanitæranlegg. I fjor støttet vi 12 skoler.

 

For spørsmål om media eller for å avtale intervju, vennligst kontakt Manal Ameer på manal.ameer@irworldwide.org

Islamic Relief © 2021 | All Rights Reserved

RASK DONER KR