Den velsignede måneden Rabi’ Al-Awwal er en viktig måned i den islamske kalenderen da den markerer fødselen til profeten Muhammed (fvmh). Det er så mange dyrebare og vakre aspekter ved Sunnah til den velsignede profeten (fvmh) som vi kan dra nytte av og strebe etter å legemliggjøre hele året. For eksempel var Profeten (fvmh) en foreldreløs og å ta vare på foreldreløse barn er en svært givende sunnah.

“Jeg og den som har omsorg for et foreldreløst barn vil være sammen i paradiset slik” og han (fvmh) holdt de to fingrene sammen for å illustrere.
Bukhari

Du kan allerede starte med å sponse et foreldreløst idag!

 

Hva er Rabi’ Al-Awwal?

Rabi’ Al-Awwal er den tredje måneden i den islamske kalenderen og en betydelig tid for muslimer, ettersom det er fødselsmåneden til den elskede profeten Muhammed (fvmh), som ville endre menneskeheten for alltid.

Allahs sendebud ble født som foreldreløs i Mekka i 570 e.Kr., og beskrives av Allah (SWT) som en nåde mot verdener:

“Og (kjære suverene Sendebud ﷺ!), Vi har ikke sendt deg som noe annet enn nåde for alle verdener” (Koranen, 21:107)

Det har blitt formidlet at profeten (fvmh) ble født på en mandag, men det er fortsatt ulike meninger om den nøyaktige fødselsdatoen til profeten Muhammed (fvmh). Noen antyder at han (fvmh) ble født på den 12. dagen av Rabi’ Al-Awwal.

Selv om det ikke er obligatorisk å faste på mandager, anbefalte profeten Muhammad (fvmh) det som en del av sin sunnah:

Allahs sendebud (fvmh) ble spurt om faste på mandager, hvorpå han sa: “På den ble jeg født og på den ble åpenbaring sendt ned til meg.” (muslimsk)

 

Hvorfor er Rabi’ Al-Awwal viktig for muslimer?

I motsetning til noen andre hellige måneder i den islamske kalenderen, som Dhul Hijjah og Ramadan, er Rabi’ Al-Awwal viktig, men det er ingen spesifikke eller nødvendige tilbedelseshandlinger for muslimer i løpet av denne velsignede måneden.

I stedet er Rabi’ Al-Awwal en annen mulighet til å reflektere over betydningen av vår profet (fvmh) og rollen han har spilt for muslimer.

Det er også måneden hvor den elskede profeten (fvmh) gikk bort.

 

Når er Rabi’ Al-Awwal?

I år begynner måneden Rabi’ Al-Awwal lørdag 16. september 2023, avhengig av månen. Den islamske Hijri-kalenderen er basert på månekalenderen som består av 12 månemåneder. Hver måned begynner når en ny måne blir sett.

Rabi’ Al-Awwal er den tredje måneden i den islamske kalenderen, etter den hellige måneden Muharram og Safar.

 

Dydene til Rabi’ Al-Awwal

Det er utallige dyder som vi har arvet fra livet og læren til profeten Muhammed (fvmh). Rabi’ Al-Awwal-måneden gir oss også muligheten til å reflektere og gjøre oversikt over lærdommene vi kan trekke fra hans dyrebare liv.

1- Reflekter over arven etter profeten (fvmh)
Fødselen til profeten Muhammed (fvmh) og fremkomsten av islam endret historiens gang.

Allah (SWT) ledet menneskeheten gjennom profeten Muhammad (fvmh), den beste skapelsen, for å revolusjonere rettighetene til kvinner og undertrykkende strukturer i samfunnet. Innvirkningen han gjorde i løpet av livet skapte grunnlaget for det gode for resten av tiden.

2- Les profetens Seerah (fvmh)
Seerah (livshistorien) til profeten (fvmh) er utrolig verdifull, og en mulighet til å lære av hvordan profeten (fvmh) navigerte gjennom både betydningsfulle utfordringer og velsignelser. Det er viktig at det også plasserer mye av åpenbaringen gitt til profeten (fvmh) av Allah (SWT).

Hvilken bedre tid for å ta fatt på å lære av profetens (fvmh) liv enn måneden for hans fødsel?

3- Reflekter over profetens sunnah (fvmh)
Det er så mange dyrebare og vakre Sunnah fra den velsignede profeten (fvmh) som vi kan dra nytte av og strebe etter å legemliggjøre hele året.

 

Her er noen få sunnah-er for å begynne å bygge som vellykkede vaner denne Rabi’ Al-Awwal:

  • Ta vare på foreldreløse barn
    Profeten (fvmh) ble født som foreldreløs, og sa i en berømt hadith:
    “Jeg og den som har omsorg for et foreldreløst barn vil være sammen i paradiset slik” og han (fvmh) holdt de to fingrene sammen for å illustrere. (Bukhari)

Du kan allerede starte med å sponse et foreldreløst idag!

 

  • Faste Sunnah-dagene (mandager og torsdager blant andre)
    «Gjerninger legges fram mandag og torsdag. Derfor elsker jeg at mine gjerninger blir presentert mens jeg faster.» (Tirmidhi)

 

  • Å snakke godt eller tie
    “.. Si et godt ord eller forbli stille” (Bukhari)

 

  • Besøke syke
    “Gi mat til de sultne, besøk de syke og frigjør fangene.” (Bukhari)
Islamic Relief Norge © 2024 | Alle rettigheter reservert| Veldedighets nummer: 919 852 658

RASK DONER KR